Scroll Top
Stikeez_KorrelsBV-7_rev-1-1024x683

Niet storten… maar herverwerken!

Materiaal uit loyaliteitsprogramma krijgt circulaire bestemming

U kent ze ongetwijfeld: de spaaracties van supermarkten die drommen kinderen bij de uitgang doen samen­komen om het winkelend publiek te vragen spaaractieproducten zoals voetbalplaatjes en tal van plastic figuurtjes aan hen te doneren. Vrijwel altijd zijn deze vormen van loyalty marketing een doorslaand succes, maar aan alle acties komt uiteindelijk een eind. Vanwege de enorme schaal­grootte blijven dan ook veel van dit soort artikelen over, maar wat doe je daar dan mee? De succes­volle loyalty marketing specialist Brandloyalty zocht daarvoor een ­oplossing en vond die bij de Wapenveldse materiaalspecialist Korrels BV.

Brandloyalty bedenkt loyalteitsprogramma’s voor een aantal grote winkelketens over de hele wereld. Een van die verzamelprogramma’s, die onder andere bij de Lidl-vestigingen in België liep, was die van de ‘Stikeez’. Deze vrolijke figuurtjes – gemaakt uit het thermoplastisch elastomeer SBS – zijn al vele jaren zeer succesvol en wordt vaak gerangschikt als het favoriete concept in de focusgroepen van kinderen. Brandloyalty heeft wereldwijd Stikeez-programma’s uitgevoerd in 33 landen, met als resultaat een gemiddelde omzetgroei van ruim 8%.

Naast het feit dat het concept de doelstellingen van de retailer haalt om nieuwe categorieën een boost te geven, zorgt het ook voor veel ‘buzz’ op sociale media en plezier dankzij de digitale Stikeez-game. Dergelijke programma’s zijn dus heel succesvol, maar moeten wat Brandloyalty betreft ook in de laatste fase netjes afgerond worden en niet in een donker hoekje van een magazijn achterblijven of zomaar gestort worden…

Herverwerken als oplossing

Aan het einde van zo’n programma krijgt Brandloyalty de resterende producten – in dit geval zo’n 800.000 stuks, per stuk verpakt in een folie – dus terug en dan is het zaak daar een goede bestemming voor te vinden. In de zoektocht daarnaar kwam Brandloyalty terecht bij Korrels BV, een specialist bij uitstek als het gaat om dergelijke TPE-producten. Al snel werd duidelijk dat herverwerken de meest ideale oplossing was, maar hoe doe je dat?

In de eerste plaats moesten de Stikeez van hun folieverpakking verlost worden. Om dat te doen werd samenwerking met sociale werkplaats Larcom gezocht. Vooral nu mensen niet naar buiten kunnen is dit soort werk extra belangrijk gebleken. De poppetjes worden bij de cliënten van de sociale werkplaats aan huis gebracht. De figuurtjes worden gescheiden van hun folie en de doos gaat naar papier-recycling. De folie wordt gebundeld en vervolgens gerecycled. Maar het grootste aandeel dat voor hergebruik in aanmerking komt is het figuurtje zelf uiteraard.

Vanaf dat moment starten de specialisten van Korrels BV een onderzoek naar de mogelijkheden van herverwerken. Wat is het precies voor materiaal? En waar zouden we het weer in kunnen gebruiken? ‘Om daar achter te komen wordt eerst gekeken naar de datasheets van het oorspronkelijk gebruikte materiaal’, zegt Antoine Sonnega, directeur van Korrels BV. ‘Het materiaal meten wij op een aantal mechanische eigenschappen en vergelijken deze met de oorspronkelijke kengetallen op de datasheets. Vaak zien we een bepaalde mate van thermische belasting die het materiaal bij verwerking heeft ondervonden. Wanneer we alle getallen bij elkaar hebben gaan we een receptuur maken, waarmee we de oorspronkelijke eigenschappen van het materiaal weer naar voren halen. We zoeken hiervoor liefst een product binnen het productgamma van de klant. In dit geval hebben we het echter in kunnen zetten in een materiaal dat gebruikt wordt voor de vervaardiging van een band voor een loopfietsje. Dit gaat vaak in overleg met de klant, omdat men het interessant vindt te weten waar hun materiaal (product) terecht komt’.

Na dit eerste materiaalonderzoek wordt een klein deel vermalen, om dit vervolgens te mengen met de toevoegingen die gewenst zijn voor het nieuwe eindproduct. Na het mengen gaat het materiaal over een compoundeerlijn, waar met behulp van een onderwater granuleersysteem er weer een mooie korrel van gemaakt wordt. Met dit granulaat wordt een testplaatje op een spuitgietmachine – of een dunne sheet als het een extrusiemateriaal moet worden – vervaardigd. Het plaatje of de sheet wordt ook gebruikt om tijdens de productie na te gaan of het materiaal geen vervuiling bevat. Dit gebeurt aan het begin en tijdens het opwaarderen. Zo controleert men het eindresultaat qua verwerking en de (oppervlakte) kwaliteit van een product gemaakt met het ECOmpound. Er wordt ook nog een zeef gebruikt. Het kan bij het scheiden van producten bij de klant namelijk nog wel eens gebeuren dat er vreemde materialen in de containers gegooid worden. Aan de voorkant (tijdens het malen) wordt dit gecontroleerd en ook nog een keer bij de invoer in de compoundeerlijn. De hele kleine fracties worden dus middels zeven verwijderd. Door een goede ontgassing wordt het vochtgehalte van het materiaal onder controle gehouden. De testplaatjes en -sheets laten dit tijdens de productietests ook zien: bij afwijkingen kan in deze fase nog één en ander worden aangepast.

Ook kleine hoeveelheden

Hoewel het in dit geval om 800.000 figuurtjes gaat, is het gezamenlijk gewicht toch ‘slechts’ zo’n 5.000 kilo. Dat lijkt vanuit economisch opzicht misschien geen interessante hoeveelheid om te gaan herverwerken, maar wanneer je de producten weer opwaardeert en de mate van degradatie gaat meten kan een dergelijk product weer naar near to prime worden opgewaardeerd. Financieel gezien de moeite waard, naast dat je niet zomaar duizenden kilo’s waardevol materiaal als afval zou willen storten. Sonnega hierover: ‘We kunnen grote hoeveelheden makkelijk aan, maar juist bij de kleinere hoeveelheden is het voor klanten vaak lastig een partner te vinden die dit soort restpartijen kan én wil herverwerken. Wij geloven daar wel in en zo is Brandloyalty bij ons gekomen. We kunnen zelfs minder dan 1.000 kg tegen aantrekkelijke condities opwaarderen. We doen dit inmiddels voor verschillende materialen: TPE’s (SBS, SEBS en TPV) maar ook TPU. Daarnaast ABS, PC, PC/ABS, PC/ASA, PMMA en PA, evenals PP- en PE-materialen.’

Platform voor reststromen

Deze case laat zien hoe dergelijke product-overschotten een heel mooie nieuwe eindbestemming krijgen. Brandloyalty en Korrels BV zijn inmiddels in overleg over nieuwe loyaliteitsprogramma’s, waarbij ten aanzien van de materialen vooraf al rekening wordt gehouden met herverwerken en hergebruiken in loyalty-systemen. Korrels BV is met haar ECOmpounds Upcycling bezig een netwerk op te bouwen, waarbij men inventariseert met welke reststromen haar klanten en andere producenten van kunststoffen in Nederland en daarbuiten problemen ondervinden. De wens daarbij is dergelijke circulaire ketenstromen en projecten op een platform te gaan verzamelen. 

Meer artikelen

Privacy Voorkeuren
Bij het bezoeken van deze website worden mogelijk browsergegevens opgeslagen in de vorm van cookies door diensten van derden. U kunt hier uw voorkeuren aanpassen. Het blokkeren van cookies kan leiden tot een verminderde gebruikerservaring.